FESTVÅGTIND HIKE | LOFOTEN

TRAVEL

Ensimmäinen haikki mikä tehtiin Lofooteilla oli Festvågtinden, joka on Henningsværin lähettyvillä ja jonka päältä näkyykin Henningsvær koko komeudessaan. Tää oli meillä yksi ns. etukäteen päätetyistä haikeista ja lähdettiin ehkä vähän soitellen sotaan tän kanssa. Oltiin katsottu että tän haikin pituus (ton mun linkkaaman sivun mukaan) on puolestatoista tunnista kahteen tuntiin ja mä oon tottunut siihen, että haikin pituus tarkoittaa edestakaisin matkaa. Mutta tällä sivustolla on merkattu vain kauanko menee ylösnousussa, joten tietenkin matkan pituus vähän tuplaantui. Ei siinä mitään, mutta ei oltu varattu mukaan tarpeeksi vettä ja koska nousu on käytännössä merenpinnantasolta 541 metriin, niin sitä vettä olisi välillä kaivannut. Kokonaisuudessaan tää haikki meni tosi hyvin, mutta jos meinaat tänne kiivetä niin kannattaa ottaa pari asiaa huomioon.

Ensinnäkin aluksi kannattaa pitää huolta että päätyy oikealle polulle ylös. Tänne on ilmeisesti mennyt ennen kolme reittiä, joista tällä hetkellä 2 on käytössä. Nää kaksi käytössä olevaa on alhaalta katsottuna rinteen keskellä ja oikealla puolella, joten jos ajautuu polulle joka vie rinteen vasempaan reunaan, käänny heti takaisin ja yritä löytää oikea reitti. Kivikko kohdassa heti alussa tää oikea reitti on merkitty nuolin, mutta nää on todella vaikeita bongata, joten ihan heti alkuun rauniotalon jälkeen pitää olla todella skarppina että pääsee oikeaan suuntaan. Keskimmäinen polku vie ns. suoraan Festvågtindeniin ja oikeanpuoleinen menee keskimatkan järven kautta. Jos valitsee oikeanpuoleisen reitin, niin järveltä on mahdollisuus kääntyä oikealla ja jatkaa alemmalle huipulle tai sitten kääntyä vasemmalle ja jatkaa korkeimmalle huipulle joka on näkyvissä. Paikoin tää polku Festvågtindenin huipulla on tosi louhikkoista ja korkeaa askeltamista, joten siihen kannattaa varautua oikeasti hyvillä kengillä. Toisinaan nää askelmat oli niin korkeita että mulla (164cm) oli vaikeuksia saada jalka nousemaan niin ylös. Puolessa välissä olevalle 'huipulle' on ns. helppo päästä (Lofootti standardit), mutta jos haluaa mennä ihan ylös asti niin sitten kannattaa miettiä omaa kuntoaan kriittisesti. Ylös kiipeämiseen menee se pari tuntia, varsinkin jos pitää väliin juomataukoja (suositeltavaa).

Eli tää tosiaan ei oo mikään sunnuntaikävely, vaan oikeasti aika vaativa vaellus mun mielestä. Mutta sen arvoinen!! Vitsit huipulla on niin mahtavat maisemat että henki salpaantuu!! Se on jotenkin huvittavaa, että heti kun pääsee huipulle kaikki se väsymys katoaa hetkessä. Mä olin aika rikki ennen huipulle pääsyä, mutta kun astuin viimeisen askeleen päämäärään olin niin voimissani että olisin voinut tehdä sen kaiken uudelleen! Eli tää on kyllä kaiken sen vaivan arvoinen haikkaus, mutta tosiaan kannattaa varata tarpeeksi vettä ja evästä mukaan. Suosittelen myös sateenkestävää varustusta, koska saatiin pari kuuroa niskaamme tänä aikana, vaikka pääosin paistoikin aurinko. Kannattaa myös ottaa vaihtopaita, jonka voi sitten perillä vaihtaa päälle estääksen totaalisen kylmettymisen. Huipulla tuulee aina, joten tuulenpitävä takki on hyvä myös olla.

Tää oli varmaan kaikista paras haikki mitä tehtiin meidän reissulla, koska valitettavasti ei päästy haikkaamaan Kvalvika nimiselle rannalle ja siellä olevalle Ryten huipulle. Sinä päivänä kun meidän piti tänne lähteä tuuli oli erittäin navakka ja niin navakassa tuulessa ei kenenkään kannata lähteä nousemaan melkein pystysuoria rinteitä ylöspäin. Välillä on oikeasti niin jyrkkää, että jos jalka lipeää niin valitettavasti edessä on aika pitkä pudotus/vieriminen rinnettä pitkin. Joten seuratkaa säitä ja niiden kehittymistä aika tarkasti, jos meinaatte tehdä pidempiä haikkeja Lofooteilla.

Ois hauska tietää jos joku teistä on tehnyt tän haikin?

Likes

FashionStatement,
Iida
Iida,
Ihan käsittämättömän upeat maisemat, vau!
FashionStatement
FashionStatement,
Niin on!! Ja tuntu etten saanut niitä kunnolla edes ikuistettua kameralla 🙈nouw.com/fashionstatement