GENEVA TRAVEL DIARY

TRAVEL

pr matka / matka tarjottu Geneva Turismin kautta

Tää reissu Geneveen Saran ja Veeran järjestämään mikroinfluencer workshoppiin oli ihan uskomaton. En oikein tiedä mistä edes aloittaisin kirjoittamaan tästä viikonlopusta, koska tuntuu että mulla on niin paljon sanottavaa ja kuvia näytettävänä! Ensinnäkin täytyy kyllä sanoa kiitos uskomattomalle matkaseuralle! Mun lisäksi reissuun pääsi Taru , Elina ja Hanna ja tää meidän poppoo oli kyllä just täydellinen tähän reissuun. On jotenkin niin virkistävää olla seurassa jossa kaikilla on se sama kiinnostuksen kohde ja kaikki fiilistelee kuvaamista samalla tavalla kuin itse!

Meidän pidennettyyn viikonloppuun Genevessä mahtui vaikka kuinka paljon ja oltiin kyllä melkein koko ajan menossa johonkin suuntaan! Mä pääsin perille Oslosta jo muutamaa tuntia ennen kuin muut tulivat Suomesta käsin, joten torstaina mä ehdin jo jonkin verran tutkia Geneveä itsekseni. En oikein osannut odottaa minkälainen Geneve olisi kaupunkina ja yllätyinkin todella positiivisesti miten sympaattisen ja kotoisen oloinen Geneve olikaan. Se yllätti myös että siellä olikin aika ranskalaiset fiilikset, mitä tietenkin korosti myös se että ympärillä puhuttiin ranskaa. Mutta muutenkin itse kaupungista huokui ranskalainen tunnelma ja mun mieleen palasi elävästi ne ajat kun asuin itse Ranskassa!

Geneve on ns. jakautunut uuteen kaupunkiin ja vanhaan kaupunkiin ja ei tuu varmaan yllätyksenä, että vanha kaupunki oli mun lemppari! Rakastan sitä kun voi vaeltaa päämäärättömästi kaduilla ja tutkia pikku putiikkeja ja kujia. Geneven yksi isoimmista maamerkeistä on ehdottomasti sen keskellä oleva järvi Lac Léman ja tää järvi on ehdottomasti yksi kirkkaimmista mitä oon ikinä nähnyt. Sen vesi oli aivan kristallin kirkasta ja valkoisen hiekkapohjan ansiosta se hehkui aivan turkoosina auringonpaisteessa!

Perjantaina ohjelma starttasi todenteolla ja meillä olikin päivä täynnä workshoppeja eri teemoilta. En varmaan koskaan oo ollut noin mielenkiintoisilla luennoilla, joiden toivoisi kestävän ikuisesti! Luentojen aiheena oli mm valokuvaaminen ja kuvien muokkaaminen, brändin luominen ja markkinoiminen, sekä yrityksen pyörittäminen ja oman toiminnan kaupallistaminen. Luentoja meillä oli tosiaan nopeaa lounastaukoa lukuunottamatta koko päivä (yllä oleva kuva!), jonka jälkeen suunnattiin pikaisesti takaisin hotellille vaihtamaan vaatteita illallista varten. Perjantain kohokohta oli ehdottomasti illallinen viinitilalla, josta kirjoitan vielä erikseen oman postauksen.

Geneven vanhassa kaupungissa on aukio nimeltä Bourg-de-Four, joka on koko Geneven vanhin aukio!

Genevestä löytyy myös maailman pisin penkki Banc de la Treille, joka on yli 120m pitkä! Tää kuva on napatte sen luota ja siltä penkiltä on tosiaan kauniit maisemat kaupungin ylle! Geneven vanha kaupunki on varsin mäkistä seutua ja ainakin mulla oli seuraavana päivänä peppu kipeänä jatkuvasta kiipeämisestä haha

Geneven tunnetuin nähtävyys on ehdottomasti tämä suihkulähde järvellä! Kuultiin että sitä hoitaa jo eläköitynyt papparainen, joka laittaa sen päälle ja pois silloin kun sattuu muistamaan <3

Lauantaina vietettiin aamupäivä veneellä, ensin ajeltiin vähän kauemmas Geneven keskustasta ja yllätyin kuinka iso pinta-alaltaan tää järvi oikeesti onkaan. Oltiin älyttömän onnekkaita sään suhteen ja heti aamusta oli jo lämmintä ja aurinkoista! Mä kävin tietenkin myös uimassa ja mun mielestä vesi oli jopa lämmintä! Ainakin kun on tottunut kylmiin merivesiin haha. Geneven keskustassa on itseasiassa "salainen" uimapaikka nimeltä Perle du Lac, josta pääsee uimaan kätevästi. Me ei ehditty käymään siellä tällä reissulla, mutta jos suuntana on Geneve niin tää voi olla vierailun arvoinen paikka hyvällä säällä!

En oo tosiaankaan tottunut tän tyyliseen matkusteluun, että ajellaan veneellä järvellä, joten mä olin tosiaan ihan ällikällä kaikesta siitä mitä päästiin tekemään tällä reissulla. Mun tyylinen reissaaminen kun tuppaa olemaan telttailua ja retkiruokaa-kategoriassa haha. Mutta suosittelen jos Genevessä on käymässä, jotain tekemistä joka liittyy järveen oli se sitten tuossa uimapaikassa käyntiä tai vaikka veneilyä! toinen juttu mikä Genevessä on ns. keskipisteenä on sen reunoilla kohoavat vuorimaisemat! Ei tällä reissulla ehditty tekemään haikkaamista, mutta seuraavan kerran kun itse pääsen Sveitsiin on se ehdottomasti mun to-do listalla.

Oisin ehdottomasti voinut viettää paljon pidempään tuolla veneellä, mutta lauantaina ohjelma jatkui kaupunkikierroksen ja Victorinox-kaupassa vierailun merkeissä. Victorinox on hyvin perinteinen Sveitsiläinen brändi ja ehkä tunnetuin Swiss army knife linkkaristaan ja saatiin kuulla heidän brändin historiastaan.

Vietettiin oikeastaan kaikki aika kaupunki kierroksella vanhassa kaupungissa, joka keskittyy St. Pierre Cathedralin ympäristöön. Tän vuoksi mulla ei oo oikein uudesta kaupungista paljon mitään sanottavaa, paitsi se, että se oli todella ranskalaisen oloinen!

Sunnuntaina päästiin vielä toiselle kaupunkikierrokselle, mutta tällä kertaa sähköpyörien selästä! Koska mä rakastan muutenkin pyöräilyä oli ihan super ihanaa pyöräillä sunnuntai-hiljaisessa Genevessä! Me päätettiin ottaa suunnaksi Carouge niminen kaunpunginosa, joka muistutti enemmänkin pientä värikästä maalaiskylää! Tää alue oli mitä sympaattisin osa kaupunkia ja vähän kauempana Geneven keskustasta. Jos pyörii vain Geneven keskusta alueella, voi tulla illuusio että Geneve on suhteellisen pieni kaupunki, mutta todellisuudessa se onkin paljon tunnelmaansa isompi kaupunki. Järven rajoittaessa kaupunkia toiselta suunnalta, levittäytyy kaupunki sitten toiseen suuntaan. Kaupunginosat jatkuu ns. takavasemmalle pitkälle ja Carouge on yksi näistä omista kaupunginosista, joka on ehdottomasti vierailun arvoinen!

Carouge toi ehdottomasti mieleen vanhat ranskalaiset kylät, joissa kaikki tuntee toisensa. Talot oli ihanan värikkäitä ja noh kaikki oli älyttömän idyllistä. Ei valitettavasti ehditty kovin kauaa kierrellä täällä tai jäädä kahville, koska meidän piti jatkaa matkaa sunnuntai brunssille ja siitä sitten takaisin lentokentälle.

Erityisiä ravintolasuosituksia mulla ei tältä reissulta ole, koska ne oli kaikki etukäteen varattuja, mutta kaksi lemppari voin mainita! Marcel oli tämä meidän sunnuntainen brunssimesta ja se oli ihan älyttömän hyvä!! Tänne kuulemma kannattaa tehdä varaus etukäteen. Toinen hyvä ravintola oli meksikolaista ruokaa tarjoava Alma. Vegaanille Geneve ei oo ehkä se optimaalisin paikka ruokailun suhteen, mutta onneksi löysin jokaisesta meidän ravintolasta jotain syötävää myös itselle. Pakko sanoa, että sain parit kysyvät katseet kun pyysin ruokia ilman juustoa :----D