mikä 1 in 1 out-periaatteessa on pielessä

Ootteko kuulleet 1 in 1 out-periaatteesta?


Yksi sisään, yksi ulos on ajatusmalli, johon itse törmäsin aikanaan kun puhuttiin kestävämmästä kuluttamisesta. Ajatus toimii sillä tavalla, että voidakseen ostaa uuden vaatteen itselleen tulee luopua jo jostain omistamastaan vaatteesta (samassa kategoriassa). Toinen keskustelu onkin sitten että mitä niille vaatteille tehdään jotka saa out tuomion. Tällä tavalla oma vaatekaappi ei ryöstäydy käsistä, vaan vaatteiden määrä pysyy kutakuinkin samana. Ja se on hyvä! Enemmän ei oo paremmin kun mietitään vaatteiden määrää, vaan mitä enemmän sulla on vaihtoehtoja sitä vaikeampi on tehdä valintoja.


Valinnanvaikeus silloin kuin vaihtoehtoja on suuri määrä johtuu siitä, että sen sijaan että valitsisit yhden vaihtoehdon sun alitajunta keskittyy siihen että se joutuu hylkäämään suuren joukon potentiaalisia hyviä valintoja. Tän vuoksi vaihtoehtojen määrä ei loppupeleissä teekkään ihmistä onnellisemmaksi, vaan stressaantuneemmaksi. Varsinkin mun kaltaiselle vaihtoehtojen pyörittelijälle iso vaihtoehtojen määrä on painajainen. Koskaan ei voi tietää olisiko se toinen valinta ollut sittenkin parempi!

Vaatteiden suhteen tää toki ei oo kovin vakavaa, koska aina voi valita uudelleen huomenna! Ja tuskastua uudelleen vaihtoehtojen määrästä. Pidemmän päälle se on kuluttavaa ja johtaa usein siihen tilanteeseen että vaatekaappi on aivan täynnä mutta siellä ei ole "mitään päälle pantavaa". Kuulostaako tutulta? Liian ison vaatemäärän vuoksi päätöksen tekeminen on melkein mahdotonta jolloin oma vaatekaappi tuntuu epätoimivalta. Sen vuoksi onkin hyvä pitää oma vaatemäärä sopivan kokoisena, eikä päästää sitä ryöpsähtämään isoksi.


Tämän vuoksi tää periaate käy järkeen.



Periaatteessa tää periaate on musta loistava ja toteutan sitä itsekin. Oon varmasti kirjoittanut tästä jo aikaisemmin blogin puolelle ja vinkannut siitä miten tällä tekniikalla voi olla vähän viisaampi markkinoilla. Mutta jos ei oo tarkka, saattaa tää ajattelumalli johtaa sua harhaan kestävästä kuluttamisesta ja toimii melkeimpä viherpesuna omalle itsetunnolle. Jos sen varjolla, että joo laitan kiertoon taas yhden vaatteen kotona, oikeuttaa jatkuvan uuden ostamisen, ei voida puhua kestävästä kuluttamisesta! Tällä tapaa vaatemäärä pysyy toki samankokoisena, mutta vaihtuvuus vaatekaapissa kasvaa huomaamatta suureksi.


Kestävän kuluttamisen pääidea ei ole tietenkään se, että jokaisella olisi vaatekaapissa rajattu lukumäärä vaatteita, vaan se että ne vaatteet pysyisivät käytössä mahdollisimman pitkään. Jos vaate joutuu kiertoon toisen vaatteen tieltä nopeasti, ei voida sanoa että kyseessä on kestävää ostokäyttäytymistä. Näiden kiertoon päättyvien vaatteiden pussiin sullominen ja vaatekeräyslaatikkoon tiputtaminen saattaa vaikuttaa ns. hyväntekeväisyydeltä jos ajatuksena on että vaate tulee myyntiin Suomessa Uff:n tai muun liikkeen myymälään, mutta todellisuus on usein toinen. Noin 70% vaatekeräyksiin lahjoitetuista vaatteista päätyy Afrikkaan uudelleen myyntäväksi, jossa tämä länsimaisten kuluttajien käytettyjen vaatteiden eteenpäin myyminen on rampauttanut maiden oman vaateteollisuuden. Käytettyjen vaatteiden myyminen on siellä korruptoitunut bisnes, joka ei palvele portaikon alimmalla portaalla olevaa myyjää vaan tuotot valuu kehitysmaiden ulkopuolelle (lähde).

Paras tapa laittaa oma vaate kiertoon eettisestä ja ekologisesta näkökulmasta onkin etsiä sille uusi ostaja joko perinteisen itsepalvelukirppiksen tai nettikirppareiden kautta, vaikkakin se vaatii enemmän vaivaa. Käytetystä vaatteesta on huomattavasti vaikeampi päästä eroon kuin ostaa uutta! Ainakin jos sitä ei vain sysää pussia vaatekeräyslaatikkoon.


On hyvä muistaa että aina se kaikista ekologisin ja eettisin vaate on se, joka löytyy jo omasta vaatekaapista! Mutta miksi mä sitten käytän tätä 1 in 1 out periaatetta omassa vaatekaapissani jos se tuo esiin nämä ongelmakohdat?



En käytä itse 1 in 1 out-periaatetta oikeuttamaan ostoksiani, enkä koe että tällä käyttäytymismallilla saisin paremman oman tunnon, vaan käytän tätä kysymystä tutkiakseni sen että onko tietty vaate ostamisen arvoinen. Jos en olisi valmis luopumaan jostain jo omistamastani vaatteesta saadakseni juuri tän "uuden" (voi olla myös second hand vaate) vaatteen, ei se ole ostamisen arvoinen eikä todennäköisesti sellainen vaate joka päätyisi ahkeraan käyttöön. Tavoitteena itsellä on vaatekaappi jossa jokainen vaatekappale on juuri se "oikea" ja sellainen jota en vaihtaisi mihinkään toiseen!

En sano että 1 in 1 out periaate ei olisi toimiva tai huono tapa ajatella kuluttamista. Parhaimmillaan se voi juurikin selkeyttää omaa ostokäyttäytymistään ja pistää miettimään onko jokin uusi tuote sen arvoinen. Tää kikka on myös loistava siinä tilanteessa jos tavoitteena on pitää oma vaatemäärä pienenä tai samana, koska se pakottaa tekemään vaihtokauppaa itsensä kanssa jos haluaa ostaa jotain uutta. Itselle tämä kysymys toimii myös herätyksenä sen suhteen, että kuinka montaa takkia tai kenkäparia mä oikeasti tarvin omaan vaatekaappiini? Jossain kohtaa on pakko vetää raja. Jos tuntuu että oma vaatekaappi on jatkuvasti karsimisen tarpeessa ja sen sisältö ei inspiroi, suosittelen pitämään pienen paussin ostamisesta ja karsimaan omaa vaatekaappia tämän kysymyksen avulla. Oon huomannut että itselle tämä taktiikka on kaikista toimivin ja paljastaa juurikin ne oman vaatekaapin heikot kohdat!

On hyvä myös opetella arvostamaan niitä vaatteita mitä itsellä jo on. Täydellinen vaatekaappi on utopia ja tuskin koskaan tulee toteutumaan omien tarpeiden ja mieltymyksien vaihtuessa ja kehittyessä oman elämän mukana. Oonkin yrittänyt pysähtyä miettimään sitä, että mun ei tarvitse omistaa täydellistä versiota jokaisesta vaatteesta, vaan ne mitä mulla jo on, on usein riittävän hyviä.


Tykkää-merkinnät

Kommentit

holisticbeautycorner
holisticbeautycorner,

Hyvä kirjoitus, ja jokaiselle varmasti pohtimisen arvoinen asia 😊


nouw.com/holisticbeautycorner
ReettaPelli
ReettaPelli,
Kiitos! Jep samaa mieltä, tekee itsellekin hyvää välillä pohtia kriittisesti sitä miten toimii!
nouw.com/reettapelli
Instagram reettapelliInstagram reettapelliInstagram reettapelliInstagram reettapelliInstagram reettapelli