OMA TYYLI EI MENE KOSKAAN POIS MUODISTA

SLOW FASHION

Oon kirjoittanut oman tyylin löytämisestä jo pariin otteeseen aikaisemminkin ja oman tyylin löytäminen taitaa olla se holy grail jota me kaikki tavoitellaan ja jota muotiteollisuus pelkää meidän löytävän. Let me explain.


Mun aikaisemmat kirjoitukset oman tyylin löytämisestä ja sen vaikutuksesta tukee hyvin tätä ajatusta. Oon kirjoittanut miten oman tyylin löytäminen johtaa kulutuksen vähentämiseen ja miten jatkuva inspiraation etsiminen voi johtaa oman tyylin hukkaamiseen. Niin pitkään kun mä oon pyörinyt blogeissa ja youtubessa, tuntuu että aihe joka on aina pinnalla ja ajankohtainen on “oman tyylin löytäminen”, minkä vuoksi oon vuosien saatossa lukenut lukemattomia postauksia ja katsonut monia videoita tästä aiheesta. Mä oon niin kauan kuin oon muodista ollut kiinnostunut, asettanut ison painoarvon sille että mulla on oma tyyli ja mun ajatusmaailmassa vaatteet on älyttömän iso osa omaa sanatonta viestintää. Kärjistetysti sanottuna, mun on vaikea ymmärtää ihmisiä joita ei oikeastaan kiinnosta vaatteet tai pukeutuminen muulla tasolla kuin että kunhan on jotain päälle pantavaa. Oma tyyli on toki muotoutunut mun mukana ajan saatossa ja se mikä oli mun tyyli 10 tai 5 vuotta sitten on aika kaukana tän päiväisestä ilmeestä. Mutta miten paljon siihen onkaan vaikuttanut vaihtuvat trendit ja se mitä muotiteollisuus on päättänyt julistaa muodikkaaksi minäkin vuonna!

Viime aikoina on mielessä pyörinyt se seikka, että muotiteollisuus ja trendien vaihtuminen viikottaisella rytmillä tavoittelee juurikin sitä, ettei meistä kukaan tietäisi omaa tyyliään tai ainakaan pysyisi siinä. Jatkuva trendien vaihtuminen ja uusien ärsykkeiden antaminen meidän tiedonjanoisille aivoille, johtaa siihen että on erittäin helppoa “hukata” oma tyyli, harhaantua siitä omasta jutusta. Tähän kuin vielä lisätään meidän riippuvuus sosiaalisesta mediasta ja jatkuva jonkin tason markkinointiviestinnän syöttö, ei ole mikään ihme että ollaan vähän hukassa sen sen suhteen keitä me ollaan.

Meihin tuntuu olevan sisäänrakennettu se ominaisuus, että uusi ja erilainen on aina kiinnostavaa, kunnes se ei ole enää uutta ja erilaista. Tän jälkeen jatketaan siinä samassa oravanpyörässä juoksemista uusien trendien perässä. On vaikea hypätä siitä pois ja huomata miten kauas “omasta tyylistään” on itsensä ajanut trendien vaihtuessa.



Näin ehdottomasti kävi mulle jossain vaiheessa. Varsinkin kun on kirjoittanut muotiblogia vuosia ja ajatteli, että on “mun työ” olla ajan hermoilla sen suhteen mikä on juuri nyt in, oli helppo ajautua trendien mukana myötävirtaan. Siinä vaiheessa vasta kun aloin kriittisemmin tarkastella omaa kuluttamista ja sitä miksi mulla on kaappi täynnä vaatteita, joista suurinta osaa en käytä kovin usein, huomasin että olin myös ajautunut tähän ansaan. Muotiblogin pitäminen luo nimittäin helposti sen illuusion että oma tyyli on hallussa, mutta jos on ostamassa jokaista vaihtuvaa trendiä osaksi omaa vaatekaappia, todellisuus on hyvin kaukana siitä.


Oma tyyli ei nimittäin koskaan mene pois muodista, vaan se kantaa punaisena lankana läpi vuodenaikojen ja vuosien. Ei toki ole realistista ajatella, että mä pukeutuisin pelkästään vaatteisiin jotka ei henkisi ajan trendejä. Mutta haluan uskoa että oma tyyli, mikä ikinä se onkaan, säilyy hyvin samanlaisena riippumatta siitä mikä on juuri nyt muodikasta. Juju onkin se, että osaa poimia vain ne itsensä näköiset vaatteet itselleen. Tää toki ei oo mitenkään helppoa, koska meitä kannustetaan jatkuvasti kuluttamaan enemmän ja kokeilemaan jotain uutta.

Ja tätä muotiteollisuus juurikin pelkää. Sitä että me tajutaan että hei meidän ei tarvitse ostaa jatkuvasti uutta alati vaihtuvista uusista mallistoista. Sitä että me huomataan, että se mitä meillä jo on, on ihan riittävää ja ettei me yksinkertaisesti halutakkaan niitä kaikkia uusia trendejä joita meille tarjotaan. Uskon, että tän pelon vuoksi mallistot vaihtuu yhä kiihtyvämpään tahtiin, jotta brändit säilyisivät relevantteina ja kiinnostavimpina meidän mielessä. Kuinka monta kertaa olenkaan käynyt jossain kaupassa piipahtamassa vain sen vuoksi että josko sinne olisi tullut jotain uutta?

Vanha on tylsää ja vain uusi on kiinnostavaa ja koska meidän aivot hakee jatkuvasti uusia ärsykkeitä ympäristöstä on muotiteollisuuden helppo iskeä kiinni tähän heikkouteen. Niin kauan kun me ostetaan ja kiinnostutaan uusista viikottaisista mallistoista ja mennään siihen ansaan että se mitä on kaupassa tänään, saattaa olla jo huomenna poissa, he voittavat. Ja oikeastaan kaikki muut kärsivät.


Tän vuoksi mä haluankin kannustaa teistä jokaista miettimään jokaisen ostoksen kohdalla: miksi mä haluan tän tuotten? Haluanko sen siksi, että se on uusi ja näin sen juuri jollain Instagramin kuvassa? Vai haluanko sitä siksi, että se on oikeasti "mua" ja säilyy mielenkiintoisena ja relevanttina pitkään.

Koska oma tyyli ei mene koskaan pois muodista.

Likes

Comments

Write a comment...
IP: 82.99.3.229