VAIKUTTAJIEN VÄLINPITÄMÄTTÖMYYS KYLLÄSTYTTÄÄ

SLOW FASHION


Mun on aika helppo huudella täältä mun eettisestä ja ekologisesta kuplasta, mutta mua on alkanut tosissaan kyllästyttää se yleinen perustelu miksi vaikuttajat (bloggaajat, tubettajat, instagrammaajat) tekevät kanavissaan tietynlaisia yhteistöitä. Yhteistöiden tekeminen yleisellä tasolla on erittäin ok ja en ollenkaan valita siitä, että yhteistöitä tekemällä vaikuttajat mahdollistavat itselleen toimeentulon. Oon moneen kertaan sanonut, että on huippua että pääosin nuoret naiset on kokonaan luoneet uuden työnkuvan, mutta mua vähän ahdistaa se silmien sulkeminen tietyiltä faktoilta.


Katariina otti Instagram tarinassaan vähän tähän samaan asiaan kantaa, kysymällä mitä mieltä hänen seuraajansa on pikamuoti ketjuliikkeiden ‘sustainable’ mallistoista ja toteamalla että hän ainakin tiedostaa oman vaikutusvaltansa sosiaalisessa mediassa ostopäätöksiin vaikuttajana. Mä en oo oikein koskaan ymmärtänyt sitä miksi vaikuttajat ei tykkää vaikuttaja/influencer termistä? Musta se on oikeastaan todella kuvaava termi sille työlle mitä he (me) tekevät. Me juuri saamme palkkamme siitä, että vaikutamme seuraajien kulutuskäyttäytymiseen. Voiko joku kertoa mulle mikä tässä termissä on vikana, vai onko kyse vain siitä että siihen on assosioitunut negatiivinen vaikutelma?

Ketjuliikkeiden sustainable mallistojen yleistyessä, on monet vaikuttajat niin Suomessa kuin ulkomaillakin ns. hypänneet eettinen-muoti kelkkaan, unohtaen samalla sen että näitä mallistoja tulisi katsoa vähän kriittisin silmin. Tuntuu että eettisyydestä on tullut vähän trendi vaikuttajien keskuudessa (mikä on super hyvä!!), mutta samalla unohtuu joskus kriittisyys viherpesua kohtaan. On loistavaa että yritykset tekevät ekologisempia mallistoja ja tällä tavoin tuovat valinnan lähemmäksi kaikkia kuluttajia, mutta miksei koko vaateketju voi olla sustainable? Voiko mallisto olla sustainable jos sitä tuotetaan älyttömiä määriä? Millä tavoin nämä mallistot on ekologisia (materiaalit, tuotantotavat, työvoima etc)? Miten sustainable malliston mekko voi maksaa 10 euroa? Onko tarpeeksi että vaate on valmistettu luomupuuvillasta jos sen tehnyt nainen on töissä hikipajassa?

Itse suhtaudun vähän kriittisesti näihin mallistoihin, varsinkin jos asiaa tarkastellaan kokonaisvaltaisesti. On hyvä jos tuote on tehty kierrätetystä polyesteristä tai luomupuuvillasta ja tän pitäisi vakiintua normiksi vaateteollisuudessa. Mutta koen, että jossain on jotain vikaa jos ekologinen mekko maksaa vajaan kympin. Fakta on se että eettinen ja ekologinen vaate maksaa yksinkertaisesti paljon enemmän, joten jossain kohtaa ollaan oiottu paljon. On helppo kuluttajana haksahtaa viherpesulta haiskahtavaan brändäämiseen. Oon sitä mieltä että jostain jokaisen pitää tietenkin aloittaa ja jos kuluttajalle on tarjolla parempia vaihtoehtoja helposti, se on aina plussaa. On plussaa se, että ketjuliikkeet on huomanneet että kuluttajat vaativat parempaa ja sen vuoksi tarjoavat näitä mallistoja niiden ollessa tuottavia. Yritykset haluavat tehdä voittoa ja jos huomataan että jokin ideologia myy, niin sitten siihen panostetaan. Ei mikään yritys varmaan läpeensä paha ole, mutta usein tuntuu että eettinen ja ekologinen toiminta on pelkästään päälleliimattua. Ja se ei vain mun mielestä riitä.



En oo perehtynyt näihin mallistoihin tai niiden faktoihin vielä tarpeeksi hyvin, että voisin kirjoittaa tästä perusteellisemmin kuin omalla mutu-tuntumalla, mutta mistä voin kirjoittaa on tän postauksen toinen pointti. Nimittäin vaikuttajien perustelut sille, että he tekevät tietynlaisia yhteistöitä. Tietynlaisilla yhteistöillä viittaan pikamuotia tuottaviin ketjuliikkeisiin, jos puhutaan muodusta tai eläinkokeilla testatuista tuotteista, jos puhutaan meikeistä ja kauneudesta. Mua harmittaa kun nään minkälaisten yritysten kanssa jotkut vaikuttajat tekee yhteistöitä ja mietin miten he on päätyneet valitsemaan nämä yritykset yhteistyökumppaneikseen.

Tiedän että tää on tosi kaksipiippuinen juttu. Vaikuttajat tarvitsee yhteistöitä joista saa hyvin rahaa, jotta he voivat tehdä tätä työkseen ja usein sen mahdollistaa juurikin isot ei-ekologiset yritykset. Perusteluna usein tuntuu käytettävän sitä, että “tää on mun työ” ja mä oon niin kyllästynyt tähän perusteluun (pätee myös lehtiin ja muuhun sisältömarkkinointiin), vaikka toisaalta myös ymmärrän sen täysin. Sanoin jo postauksen alussa, että mun on tosi helppo huudella täältä mun kuplasta, jossa mulla on päivätyö ja blogi vain harrastuksena, jolloin voin valita ihan vapaasti kenen kanssa mä teen yhteistyötä. Mun ei tarvi miettiä, että jos en tee tätä kamppista niin en saa vuokraa maksettua ja siksi voin tehdä vapaasti taloudellisesti epäkannattavia kamppiksia ja kiilottaa omaa brändiäni. Toisaalta tiedän myös, että mä en voisi hyvällä omallatunnolla tehdä yhteistyötä tietynlaisten brändien kanssa.


kuvat ja edit: Anni Korhonen


En tosissani siis usko, että vaikuttajia ei kiinnosta yhtään, vaan että heillä on kädet osittain todella sidotut. Mutta luulen toisaalta, että aika moni sulkee silmiään tai ei perehdy sen enempää asioihin, jotka esimerkiksi mulle on todella tärkeitä. Mä oon varmaankin todella tiedostava kuluttaja ja voi olla juurikin niin, ettei monet vain yksinkertaisesti tiedä ja jos ei tiedä, ei voi toimia paremmin. Mahdollista on myös se, että heillä on erilaiset arvot kuin minulla ja he toimivat näiden arvojensa mukaan, mikä on taas ristiriidassa mun oman arvomaailman kanssa.

Tästä päästäänkin kätevästi vaikuttajan vastuuteen ja koen, että mulla vaikuttajana on vastuu siitä minkälaisia tuotteita mä suosittelen seuraajilleni. Vaikka mun seuraajat olisi kuinka mediakriittisiä ja fiksuja tyyppejä, ei se kuitenkaan poista mun vastuuta sisällön tuottamisesta. En tosiaankaan sano, että mun vaatekaappi olisi täydellinen tai että olisin täydellinen kuluttaja. Vaatekaapista löytyy ketjuliikkeiden vaatteita ja oon tehnyt menneisyydessä yhteistöitä joita en enää tekisi. Mutta en mä näitä mainosta mun seuraajille, että tehkää tekin näin. Tiedän, että kaikki sanoo valitsevansa yhteistyöt todella tarkkaan ja niin sanon minäkin. Monella muulla kun tuntuu olevan vähän erilaiset valintakriteerit kuin mulla.


En oo ihan varma sainko mun ajatuksia tähän tekstiin kovin rakentavasti koottua ja tuntuu että tästä aiheesta voisi kirjoittaa melkein romaanin. Oon vähän sivusta katsellut miten ekologisuudesta on noussut trendi vaikuttajien keskuudessa (ja edelleen se on pelkästään hyvä!!), mutta välillä tuntuu että kaikki ekologisena/sustainablena markkinoitu ei ole ihan sitä miltä se päällepäin näyttää. En tällä tekstillä osoita ketään tiettyä vaikuttajaa sormella, vaan puhun yleisellä tasolla Suomessa ja ulkomailla. En yritä nostaa myöskään itseäni millekkään jalustalle, vaan haluan tuoda esille sitä että mä en ihan pureskelematta niele tiettyjä asioita. Mitä ajatuksi tää teissä herättää?

Likes

Comments

Funfitfash
Funfitfash,
Tosi hyvä teksti!! Itse tiedostan vaikuttajana vastuuni, vaikka ihan kaikessa en aina sitä parhainta esimerkkiä annakaan. Tiedostan hyvin näiden ”eettisten” mallistojen huonot puolet ja suosinkin paljon kierrätystä. Lähes aina valitsen käytetyn vaatteen uuden sijaan ja yritän myös kannustamaan seuraajiani samaan 😊 Opettelin myös viime vuonna kierrättämään tehokkaasti kotona ja vaihdoimme auton hybridiin. Ihan täysin vihreitä arvoja en voi sanoa kannattavani, mutta paljon ainakin entistä vihreämpiä! Uskon myös tässä asiassa, että muutoksen on tässäkin suhteessa oltava sellainen, että sitä elämäntapaa on helppo pitää yllä. Vihreyskään ei istu pakottamalla.

Vierastan itse tuota vaikuttaja-termiä siksi, että en koe sen vaikuttamisen olevan se syy miksi bloggaan. Ymmärrän tekstieni vaikutuksen, mutta se ei ole tämän homman juju itselläni 😊 Äh, vähän vaikea selittää, mutta toivottavasti saat ajatuksesta kiinni! Ehkä voisi sanoa, etten kirjoita vain vaikuttaakseni, mutta tarkkailen kyllä tekstieni vaikutusta 🤔
nouw.com/funfitfash
FashionStatement
FashionStatement,
Kiitos!<3 Ihana kuulla, miten muutkin kyllä tiedostaa vastuunsa ja pakko kyllä sanoa, etten minä myöskään ole se parhain esimerkki joka kohdassa! Mutta pienin askelin ja teoin on hyvä edetä :--) Parasta on mun mielestä juuri tuo käytettyjen vaatteiden ostamiseen kannustaminen ja on niin ihana huomata miten se on ns. valtavirtaa jo nykyään! Ja ehdottomasti samaa mieltä siitä, että vihreys ei onnistu pakottamalla ja jotta siitä muodostuu pysyvä elämäntapa niin jokaisen täytyy asteittain tehdä ne omat valinnat ja muutokset, mutta että myös näiden valintojen ja muutosten tulisi olla helposti saatavilla jokaiselle yritysten ja politiikan toimesta.

Hmm joo tosi hyvä pointti tuohon vaikuttaja-termiin! Niinhän se varmasti jokaisella on, ainakin myös mulla. Toisaalta välillä tuntuu hassulta että ihan täys-ammatikseen bloggaavat jotenkin eivät tunnu oivaltavan sitä, että yhteistyöt tehdään ainakin yritysten näkökulmasta täysin vain siksi että se vaikuttaa lukijoihin (saa heidät ostamaan). Vaikuttaja termin voisi nähdä myös esimerkiski mielipidevaikuttajan näkökulmasta, juurikin vaikka vihreisiin valintoihin liittyen.
nouw.com/fashionstatement
EmmaKoo
EmmaKoo,
Mulla on ollut samanlaisia ajatuksia nyt vajaa vuoden verran, etenkin viherpesua oon tutkinut hieman skeptisin silmin. Sustainable mallistot ovat omasta mielestäni hieman kuin ”julkisuuskuvan/maineen/brändi mielikuvan kiillottamista”, mutta todellisuudessahan se vain osoittaa, ettei kaikki tuotteet ole tuotettu kestävää kehitystä silmällä pitäen (jonka todellakin pitäisi olla maailman laajuinen trendi). Toisaalta on todella mielenkiintoista seurata eri alojen brändien muutoksia (esim. Lumenen vegaaniset tuotteet, Bestsellersin tavoitteet kestävämmälle ja ympäristöystävällisemmälle kehitykselle ym.) ja todellakin suosin brändejä, jotka ovat valmiita tekemään näitä valintoja. Toki mediakriittisyys nostaa päätään näissäkin asioissa, sillä vaikka brändi väittäisi olevansa todella läpinäkyvä ja hehkuttaisi kestävän kehityksen puolesta, mikään ei ole varmaa. Mutta voiko brändit ikinä olla täysin kestäviä ja tehdä hyviä valintoja, jos tavoitteena on myös tehdä voittoa ja luoda menestyvä yritys, joka on kaikille saatavilla taloudellisesta tilanteesta huolimatta?nouw.com/emmakoo
FashionStatement
FashionStatement,
No just niin! Enpä ollutkaan ajattellut tosta näkökulmasta, että sehän juuri osoittaa miten muut mallistot ei ole eettisiä/ekologisia. Harmittavan usein kyseessä on juurikin viherpesua, mutta toisaalta jostain ehkä näidenkin brändien on aloitettava? Oon kyllä kanssa mielenkiinnolla ja innoissani seurannut miten monet brändit tuntuu oikeasti ottavan isoja askelia kestävämpien valintojen suhteen<3

Toi on kyllä hyvä kysymys, että voiko bisness olla kestävää jos tavoitteena on tuottaa voittoa? Ainakaan silloin jos se on kaikille saatavilla halpojen hintojen ansiosta. Tässä kohtaa ainakin pitäisi olla niin, että yritys antaa tekemästään voitosta takaisin sosiaalisen vastuun puitteissa. Nämä on kyllä niin monimuotoisia ja kauaskantoisia kysymysksiä, että vaikea nähin löytää kaiken kattavaa vastausta.
nouw.com/fashionstatement
Write a comment...
IP: 82.99.3.229