VASTAUS SIIHEN MIKÄ BLOGIMARKKINOINNISSA ÄRSYTTÄÄ

LIFE, SLOW FASHION

Blogien kaupallisuus on ollut viime aikoina ja viime vuosina yksi iso keskustelunaihe ja vaikka oonkin tätä aihetta aikaisemmin jo vähän sivunnut, haluan sanoa pari sanaa vielä lisää. Ihan ensimmäiseksi haluan todeta sen, että mun mielestä on loistavaa että nykyään on mahdollista toimia ammattibloggaajana ja miten uraauurtavasti ja visionäärisesti Suomen eturivin bloggaajat on vieneet tätä alaa eteenpäin. Toiseksi haluan sanoa sen, että mulla ei oo missään vaiheessa ollut tavoitteena tai edes unelmana tulla ammattibloggaajaksi tai olla ammattibloggaaja. Tämä tietenkin näkyy hyvin paljon siinä miten kirjoitan blogia ja mitkä pelisäännöt oon itselleni luonut. En oo täysin varma, että jos nyt päämäärätietoisesti yrittäisin ammattimaistaa tän mun harrastuksen löiskö se leiville. Mulla on edelleen vähän sellainen kuva mun blogista, että tää on tälläinen pikkuinen blogi ja ei tätä kukaan edes tunne tai lue.

Mutta siis, ammattibloggaaminen. Just nyt ammattibloggaamisen mahdollistaa yhteistyöt ja kampanjat mitä bloggaajat totetuttaa blogeissaan ja josta he saavat palkkaa. Blogien lukeminen on ilmaista, minkä vuoksi blogin kaupallistaminen on tässä hetkessä aikalailla ainut vaihtoehto, jos haluaa blogata ammatikseen, siten että blogilla saavuttaa päätulonsa. Blogien kaupallistuminen on herättänyt lukijoissa (ymmärrettävästi) paljon negatiivisia tunteita, mikä on ehkä ammattibloggaajille tullut vähän yllätyksenä. Monta postaustaa on kirjoitettu siitä näkökulmasta että on yritetty selvittää, että miksi yhteistyöt ärsyttävät lukijoita ja aina tullaan melkein siihen lopputulokseen että lukijat on joko kateellisia tai toivovat niitä vanhoja hyviä aikoja takaisin, jolloin blogit oli päiväkirjoja oikeasta elämästä. Blogit on kuitenkin jotain täysin muuta nykyään, ne on inspirointia ja parhaiten toteutettua mielikuvamarkkinointia. Blogimarkkinointi on pääosin juurikin sisältömarkkinointia, joka tarkoittaa sitä, että markkinoitava tuote on upetettu muuten ns. tavalliseen sisältöön. Postauksen pääosassa ei välttämättä ole ollenkaan markkinoitava tuote tai palvelu, vaan se on osa taidokkaasti kirjoitettua kokonaisuutta. Sisältömarkkinointia on vaikeampi erottaa tavallisesta mainoksesta, mutta mainos se on jokatapauksessa ja mitä todennäköisimmin bloggaaja ei olisi koskaan kirjoittanut vastaavaa tekstiä ilman kaupallista yhteistyötä yrityksen kanssa. Monet bloggaajat toteavatkin, että he valitsevat mainostettavat tuotteet vain silloin jos voivat seisoa tuotteen takana täysin, mutta mun mielestä tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, etteikö bloggaaja mainostaisi tuotetta vain siksi että hänelle maksetaan. Tiedättekö mitä mä haen tällä takaa? Siinä missä ennen blogeissa esiteltiin lempparituotteita omasta aloitteesta, nyt ne tuotteet on esillä blogeissa yhteistyön vuoksi. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö ne samat tuotteet olisi yhtä hyviä kuin ennenkin, se tarkoittaa vain sitä etä motiivit on erit. Mikä on mun mielestä täysin ok. Mä suhtaudun hyvin neutraalisti hyvin toteutettuun blogimarkkinointiin, vaikka voinkin myöntää että harvemmin niitä postauksia seuraamistani blogeista luen.

Blogeissa toteutuva sisältömarkkinointi on paljon parempaa ja lukijaystävisempää kuin perinteinen keskeyttävä markkinointi (televisiomainokset) tai tylsät vaatekollaasipostaukset affiliate-linkkeineen. Mutta miksi sitten sisältömarkkinointikin ärsyttää blogeissa?


Kyse ei ole siitä, ettei kaupalliset yhteistyöt ole upeasti toteutettuja, blogiin sopivia tai selkeästi merkittyjä, vaan ihan jostain muusta. Mulle on tullut vähän yllätyksenä se, ettei ammatikseen bloggaavat ole ymmärtäneet tai osanneet ajatella tätä asiaa tältä seuraavalta kantilta. Minä en ole ainakaan törmännyt tämänkaltaiseen keskusteluun ennenkuin itse kommentoin Elisan blogipostausta Ai, tää olikin maksettu mainos. Suosittelen lukemaan postauksen ja varsinkin kommentit. Mun tulkinnan mukaan blogimarkkinoinnissa, oli se sitten sisältömarkkinointia tai missä muodossa hyvänsä, ärsyttää se, että mainos on mainos ja sen perimmäinen tarkoitus on saada mainoksen lukijan/näkijän ostamaan kyseinen tuote. Vaikka tuote olisi tekstissä vain sisältömarkkinoinnin kohteena, toteuttaa kyseinen yritys tämän kaupallisen yhteistyön bloggaajan kanssa siksi ja siinä toivossa, että blogin lukijat muuttuisivat kuluttajiksi ja ostaisivat tämän tuotteen.

Mua henkilökohtaisesti ahdistaa blogien ja muidenkin medioiden kulutuskeskeisyys ja sen vuoksi mulle on ehkä hyvinkin selvää se, että blogimarkkinoinnissa usein ahdistaa se kuluttamiseen kannustaminen. Kaupallinen yhteistyö blogissa on aina mainos, mikä kannustaa kuluttamaan. Vaikka kyseessä olisi mainostaminen sisältömarkkinoinnin avulla, on tämänkin mainonnan päätavoitteena saada lukija fiilistelemään kokonaisuutta niin paljon, että hän tietoisesti tai tiedostamattaan ostaa tuotteen seuraavalla kerralla kun tarvitsee vastaavaa. Blogimarkkinointi, niinkuin muukin markkinointi, ei perustu pelkästään sille, että lukija heti postauksen luettuaan ostaisi tuotteen, vaan myös sille oletukselle, että lukijalle jää tuotteesta muistijälki ja seuraavan kerran tuotetta tarviessaan päätyy tutun tuntuiseen (mainostettuun) tuotteeseen.

Ja tämä on syy miksi mä en ole ammattibloggaaja ja miksi mun blogi on hyvin vähän kaupallinen. Ja koska mä en halua kannustaa ketään kuluttamaan enempää tai ostamaan mitään, ei mun blogista voi koskaan tulla ammattiblogia, ainakaan näillä nykyisillä pelisäännöillä. Haluan luoda niin ammattimaista sisältöä kuin pystyn mun resursseilla tuottamaan, jonka tavoitteena on lukijoiden isnpiroiminen heidän olemassa olevista vaatteistaan ja tuotteistaan.

Likes

Comments

Vilma
Vilma,
tämä!! Mua henkilökohtasesti ärsyttää mainospostauksissa se, että joka blogissa ne on ihan samanlaisia. Jos luen jotain blogia, luen sitä kirjoittajan oman luoman sisällön vuoksi. Sitten kun yhtäkkiä tuleekin yhteistyöpostaus jostain tuotteesta, blogin oma tyyli katoaa täysin! Sinänsä mua ei häiritse jos bloggaaja tekee tälläsiä maksettuja postauksia, koska voin valita kiinnostaako mua lukea vai ei. Siinä vaiheessa kun sen blogin oma juttu katoaa, niin luultavammin myös suurin osa lukijoista, se on vaan hirvee fakta. Tykkään että sä et lähe mukaan tähän ylikulutukseen ja uskallat pitää blogis sellasena kun haluut! Arvostan kovasti 😊 www.turningback-time.blogspot.fi
FashionStatement
FashionStatement,
hmm niinhän sen usein meneekin, että bloggaajan ääni katoaa kaupallisissa yhteistöissä. Varsinkin jos kamppis ei ole yhtään blogin sisältöön sopiva! Onneksi jokainen voi niinkuin sanoitkin, valita että mitkä postaukset lukee ja usein mä jätän mainospostaukset lukematta, jos se aihe ei mua erityisemmin kiinnosta. Kiitos vielä ihanasta palautteesta! Huippua kuulla, että siellä ruudun takana fiilistellään tätä mun päätöstä 😊😊 nouw.com/fashionstatement
Nina
Nina,
Hyvä postaus, kiva että tähänkin suuntaan otetaan kantaa. Itse seuraan nykyään enää kovin vähän blogeja, ja opiskelen markkinointia, joten ehkä oon vaan aivopesty omaan ajattelutapaani, mutta en voi sille mitään. Olen siis sitä mieltä, että vaikka blogeissa ei tätä kaupallista kulutushysteriaa tuettaisikaan, yritys sijoittaisi ne rahat muunlaiseen markkinointiin, josta sama kohderyhmä viestin saisi joka tapauksessa. Ehkä juuri pitäisi tarjota kuluttajalle enemmän tietoa siitä, että hän on itse vastuussa omasta ostokäyttäytymisestään, ja miten se vaikuttaa esimerkiksi ympäristöön. Mutta mietin myös, että pidätkö esimerkiksi erilaisten palvelujen/aineettomien elämysten mainostamista blogissa huonona? Jos noin ekologiselta kannalta katsoo, niin sellainen on varmasti usein paljon parempi, ja ainakin itse toivoisin että tulevaisuudessa se korvaa tätä materiaalista kuluttamista. Kiitos vielä hyvästä blogista, tämä on yksi harvoja, joita olen vuosia jaksanut seurata 😊
FashionStatement
FashionStatement,
huh kiitos kommentista! Oon samaa mieltä sun kanssa, että johonkin muuhun markkinointiin tietenkin ne rahat menisi, jos blogimarkkinointia ei olisi. Toisaalta perinteisempi markkinointi on kuluttajille paljon helpommin tunnistettavissa ja siten sitä on helpompi kriittisemmin käsitellä kuin blogeissa esiintyvää samaistuttavaa sisältömarkkinointia. Mun mielestä on ihan eri, että tuttu bloggaaja suosittelee ripsaria kun että tv/lehti/muu online mainos suosittelee ripsaria, bloggaajaan sitä 'luottaa' helpommin. Mutta todennäköisesti sitä markkinoinnin muodot tästä kehittyy vielä pidemmälle ja blogimarkkinointikin tulee muuttumaan tulevaisuudessa! Mä en sinällään pidä blogimarkkinointia yleisenä ilmionä ollenkaan 'huonona', oli kyseessä sitten aineellinen tai aineeton tuote/palvelu, vaan mun suhtautuminen on tosi neutraalia hyvin toteutettuun blogimarkkinointiin. Lukijan roolissa mä skippaan ne mainokset, koska ne ei mua varsinaisesti kiinnosta, mutta markkinoinnin opiskelijan ja bloggaajan roolissa ymmärrän toki miksi niitä totetutetaan, blogimarkkinointi kun on hyvin tehokasta markkinointia mun mielestä verrattuna muihin perinteisiin kanaviin. Kaipaisin ehkä kuitenkin kriittisyyttä juuri tähän kulutus aspektiin ja tietoa juuriin kuluttajalle siitä mitä hänen ostokäyttäytyminen tarkoittaa juurikin ympäristön kannalta. Haluaisin myös että ekologisia brändejä tuotaisiin enemmän esille, näiden perus suurliikkeiden sijaan. Esimerkiksi jos näen jossain blogissa yhteistyöpostauksen ekologisen brändin kanssa, tulee mulle siitä hyvä mieli ja kiinnostun oikeasti brändistä brändinä, sen sijaan että mainos ärsyttäisi ja välttelisin postausta. Tietenkin ihmisten kiinnostuksen kohteet on erilaiset! Kiitos vielä kun jaoit sun mielipiteen, mä oon ollut onnellinen miten hyvää keskustelua tää postaus on herättänyt täällä!😊 nouw.com/fashionstatement
Write a comment...
IP: 82.99.3.229